Frequenties
Net als met licht, is geluid opgedeelt in frequenties. En ook net als met licht zijn hele lage en hele hoge frequenties voor de mens niet waar te nemen. Daartussenin zit het gedeelte waar je je mee bezig houdt.
Het belangrijkste wat je moet weten is dat als een goede eindmix wilt hebben in je track, je ervoor moet zorgen dat de frequenties van je geluiden elkaar niet (teveel) overlappen. Zie het geluidspectrum als bijv een stapel, je kunt er het beste voor zorgen dat niet teveel op dezelfde hoogte ligt anders wordt het instabiel. Zorg dus dat de individuele sounds ruimte maken voor elkaar.
Het apparaat wat uitgevonden is om dit te kunnen doen is de equalizer, afgekort EQ. Deze wordt veel gebruikt om bepaalde frequenties van geluiden naar voren te brengen, maar veel beter werkt het om frequenties van andere geluiden juist te minderen. Let dus op dat bijv. je leadsynth niet de bassdrum 'wegdrukt', en je snare niet weer teveel van je synth inpikt. Met veel eq's of spectrum analysers kan je precies zien werk bereik je sound heeft. Pas deze aan met je eq door overlappende frequenties weg te draaien of te minderen en maak nette 'pakketjes' van al je sounds. Heb je teveel, en overlapt het teveel, dan wordt het een zooitje en komt geen van de geluiden er goed uit.
Sommige muzikanten, vaak toetsenisten etc, spelen met twee handen hun melodieen in, dus met links een begeleiding. Doe dit niet, omdat je hier vaak teveel frequentie gebruikt om er nog een fatsoenlijke track omheen te bouwen.
succes.

Net als met licht, is geluid opgedeelt in frequenties. En ook net als met licht zijn hele lage en hele hoge frequenties voor de mens niet waar te nemen. Daartussenin zit het gedeelte waar je je mee bezig houdt.
Het belangrijkste wat je moet weten is dat als een goede eindmix wilt hebben in je track, je ervoor moet zorgen dat de frequenties van je geluiden elkaar niet (teveel) overlappen. Zie het geluidspectrum als bijv een stapel, je kunt er het beste voor zorgen dat niet teveel op dezelfde hoogte ligt anders wordt het instabiel. Zorg dus dat de individuele sounds ruimte maken voor elkaar.
Het apparaat wat uitgevonden is om dit te kunnen doen is de equalizer, afgekort EQ. Deze wordt veel gebruikt om bepaalde frequenties van geluiden naar voren te brengen, maar veel beter werkt het om frequenties van andere geluiden juist te minderen. Let dus op dat bijv. je leadsynth niet de bassdrum 'wegdrukt', en je snare niet weer teveel van je synth inpikt. Met veel eq's of spectrum analysers kan je precies zien werk bereik je sound heeft. Pas deze aan met je eq door overlappende frequenties weg te draaien of te minderen en maak nette 'pakketjes' van al je sounds. Heb je teveel, en overlapt het teveel, dan wordt het een zooitje en komt geen van de geluiden er goed uit.
Sommige muzikanten, vaak toetsenisten etc, spelen met twee handen hun melodieen in, dus met links een begeleiding. Doe dit niet, omdat je hier vaak teveel frequentie gebruikt om er nog een fatsoenlijke track omheen te bouwen.
succes.





